De ce SUA nu mai sunt dispuse să reia producția de F-22 Raptor, considerat cel mai bun avion din lume: O aeronavă ar costa azi 200 de milioane de euro

S.I. Catalin |
Data actualizării: | Data publicării:
Un avion F-22A Raptor iese de pe linia de producție a uzine Lockheed Martin. Sursa Foto: Lockheed Martin.
Un avion F-22A Raptor iese de pe linia de producție a uzine Lockheed Martin. Sursa Foto: Lockheed Martin.

Având în vedere că Rusia şi China utilizează tot mai des avioane de vânătoare de generația a cincea, am putea fi tentaţi să spunem că ar fi logic ca SUA să producă cât mai multe aeronave F-22 Raptor pentru a contracara aceste amenințări. Acest lucru ar necesita, eventual, redeschiderea unor linii de producție de mult timp închise.

Cel puțin la prima vedere, acest lucru ar fi foarte logic, iar ideea a fost dezbătută public în urmă cu câțiva ani. Cu toate acestea, în practică, ar fi aproape imposibil, spune analistul militar american Brent M. Eastwood, într-un articol publicat în revista The National Interest.

Pe durata de viață a F-22 s-au cheltuit 74 de miliarde de dolari, un cost cu adevărat mare. Motivul pentru care Statele Unite au oprit producția acestuia avion în 2011 a fost unul strategic - s-a considerat că un interceptor agil și de mare viteză, conceput pentru lupta cu alte aeronave, avea puțină utilitate în contextul războiului împotriva terorismului. 

Operațiunile pe care SUA le-au desfăşurat în Afganistan și Irak sunt în mare parte încheiate acum, cu excepția luptei în curs de desfășurare împotriva elementelor ISIS rămase active, iar acest lucru tine în mare parte de activitatea forțelor speciale. 

Cu toate acestea, peisajul geopolitic actual ar putea necesita o reevaluare a acestei strategii. Probabilitatea din ce în ce mai mare a unor conflicte cu puteri regionale precum Rusia și China, ca să nu mai vorbim de națiuni ''wild card'' precum Iranul și Coreea de Nord, ar putea conferi o importanță nouă pentru aeronavele - în cazul de față F-22 Raptor - care au fost concepute să fie un răspuns pentru avioanele inamice.

Epava avionului F-22 Raptor prăbușit pe data de 15 mai 2020. Sursă foto: Air Force Times via The Drive

În ciuda capacităților sale impresionante, F-22 Raptor a creat ceva probleme pentru U.S. Air Force. Acest avion de vânătoare de ultima generaţie necesită efectuarea unei liste de verificare substanțiale înainte de zbor. În ultimii au fost înregistrate mai multe incidente aviatice în care au fost implicate avioane F-22, dar Forţele Aeriene ale SUA au tot evitat să vorbească deschis despre circumstanţele în care au avut loc.

De asemenea, au fost exprimate îngrijorări cu privire la fiabilitatea avioanelor F-22 Raptor - a existat un caz în care trenul de aterizare a cedat. În plus, materialul compozit care acoperă fuzelajul şi care face ca  F-22 să fie o aeronavă stealth necesită frecvent o întreținere atentă şi tot mai costisitoare. 

 

Cost uriaș pentru reluarea producției de F-22 Raptor de către SUA: Fiecare avion ar costa 200 de milioane de dolari

 

Există, de asemenea, voci care sugerează că întregul proiect ar fi fost prea ambițios și optimist. Inițial, Forțele Aeriene ale SUA intenționau să achiziționeze 750 de avioane F-22. Cu toate acestea, a sfârșit prin a achiziționa doar 186 dintre aceste avioane de vânătoare. În prezent, estimările sugerează că mai puțin de o sută sunt în stare operațională.

În 2017, Forțele Aeriene ale SUA au efectuat un studiu pentru a examina dacă este rentabil să fabrice mai multe F-22, identificând principalele obstacole în calea acestui obiectiv. Cea mai mare problemă a fost costul exorbitant. Fără o linie de producție dedicată, construirea a 194 de avioane F-22 ar avea un cost impresionant de 50 de miliarde de dolari, ceea ce se traduce prin peste 200 de milioane de dolari pentru fiecare aeronavă nou produsă. În mod surprinzător, simpla înființare a liniei de producție necesită o investiție de 10 miliarde de dolari.

Din cauza nenumăraților factori descriși mai sus, pare puțin plauzibil ca Forțele Aeriene ale SUA să demareze din nou producția de avioane F-22 Raptor. Costurile și lipsa unui plan pe termen lung fac ca acest lucru să fie foarte puțin probabil. În plus, interesul continuă a Forțelor Aeriene ale SUA de a avea un avion de luptă de generația a VI-a necesită timp și resurse semnificative. Prin urmare, se poate spune cu siguranță că flota F-22 va rămâne probabil limitată la numărul actual de unități.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel